mandag 7. september 2015

PR-RÅDGIVER

Jeg har fått en oppgave hvor jeg skal være en PR-rådgiver for et politisk parti i Ringebu kommune. Som PR-rådgiver skal jeg gi råd og tips om hvordan partiet skal gå frem for å få flere til å stemme på seg ved valget som er om 7 dager. 


Jeg har valg å gi rådgivning til arbeiderpartiet i Ringebu kommune. I kommunen nå er det eldreomsorg, skole, kommunesammenslåing og jobb som er de sakene som står i fokus. Det er derfor viktig for arbeiderpartiet og få fram disse sakene til publikum på en tiltalende måte. Under en undersøkelse ble det også vist at arbeiderpartiet har problemer med oppslutningen bland ungdom mellom 18-25 år. Dette er derfor målgruppen det vil være mest nødvendig å fange oppmerksomheten til, men rådene vil jo selvsagt også gjelde de over 25 år.

Siden deres saker er noe som berører både unge og eldre er det derfor viktig å nå ut til alle aldersgruppene som har stemmerett.  Men et generelt råd er likevel å fokusere på førstegangsstemmere siden de ikke har stemt før er disse en lett påvirkelig gruppe og er ikke bundet av noe tradisjon/vane, men også fordi det er akkurat denne målgruppen dere har minst oppslutning til. Her synes jeg at Facebook er et godt hjelpemiddel. Dette er et sosialt media som er mye brukt av både unge og eldre, noe som gjør at man får spredt budskapet til mange mennesker på kort tid. En god ide der er å betale en liten sum for å promotere facebooksiden, sånn at budskapet når fram til akkurat de dere vil.

Et annet tips for at dere som parti skal nå fram til flest mulig mennesker på kort tid vil være å sette inn et innlegg i lokalavisen GD og/eller dølen. På denne måten vil dere nå frem til alle de som leser avisen, da kanskje mer spesifikt en aldersgruppe på 25-30+.

En annen mulighet kan være å sende ut flyers i posten hvor dere kan skrive noen korte stikkord om hva akkurat deres parti står for.
En enda mer effektiv måte å nå fram til publikum eller velgerne på kan også være å ha stands rundt på butikker og kjøpesenter i nærområdet. På denne måten vil dere komme i direkte kontakt med målgruppen og da også ha en større innflytelse. Her er det også smart å dele ut flyers samtidig, sånn at de kan sette seg ned å lese om hva dere står for.

Jeg håper at noen av mine råd vil hjelpe dere nå den siste tiden før valget den 14. september og at dere vil få flere velgere.


Lykke til! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar