søndag 12. april 2015

YouTubere

Youtube eies av Google er verdens største nettsted for opplastning, visning og deling av videoklipp. Nettstedet ble grunnlagt 14. februar 2005 av tre personer som jobbet i betalingstjenesten PayPal. Youtube har de siste årene hatt en enorm økning av antall brukere og ikke minst seere. Det har blitt mer og mer vanlig at folk, som privatpersoner legger ut videoer fast. Det kan være alt fra spillvideoer, kokkevideoer, sminkevideoer, osv. For de som er aktive brukere og legger ut videoer nesten daglig, kan man si at for dem, har dette blitt en jobb.  
De som er brukere blir kalt for «youtubere» og gjør egentlig det samme som en blogger, bare gjennom videoer i stedet. Man publiserer noe, kommenterer og deler interesser.  Det er ganske naturlig at denne kanalen blir valgt, siden den er på toppen av de meste brukte nettsidene for barn og unge.
Youtuberne henvender seg direkte til mottakerne ved å snakker rett inn i kamera. En youtuber kan sammenlignes med en skuespiller. Forskjellen er at youtuberen selv velger hva han vil lage, mens skuespilleren blir ansatt til å gjøre noe andre har bestemt.
I dag er det kun noen hundre som har dette yrket i Norge. Av disse jobber 10 til 20 personer fulltid. De fleste startet for litt over ett år siden og har etter hvert begynte å tjene penger på virksomheten. Men det er ikke penger som er drivkraften for de fleste. Drivkraften er å ha det gøy og å underholde andre.
Blant YouTubere i Norge, er det for tiden TVNorge som ligger på førsteplass. TVNorge bruker YouTube for å markedsføre TV-kanalen sin, og de publiserer korte videosnutter for å reklamere for programmene de sender på TV. En av grunnene til av de ligger på førsteplass i Norge kan være på grunn av Ylvis-brødrene med sin store hit «What does the fox say», og selvsagt det andre de har publisert.Det meste som blir lagt ut på YouTube av de kjente brukerne er jo videoer av at de spiller dataspill hvor de kommenterer hva de gjør og hva som skjer, men dette varierer selvsagt litt ettersom. På andreplass har vi World of Londplays. På tredjeplass har vi FRIKK. Han er ikke av de som legger ut spillvideoer, men mer av den morsomme og humoristiske sjangeren, hvor «pranks» er det mest brukte.Som sagt varierer innholdet i videoene seg. Det er alt fra musikkvideoer til videoer av biler. Men det som er mest populær i Norge, er å legge ut spillvideoer eller morsomme videoer som de enten har laget selv, andre sine videoer som de har redigert eller videoer som allerede ligger på nett.
På verdensbasis er det PewDiePie som er mest populær. Han legger som oftest ut spillvideoer av seg selv nesten daglig, så for han har dette blitt en heltidsjobb og han tjener ca. 25 millioner kroner.(2013)
Det at vi nå i senere tid har fått en så utbredt og utviklende teknologi gjør at nye medier, som da for eksempel YouTube gir oss muligheten til å holde oss oppdatert og underholdt på en helt annen måte. Vi kan se videoer og klipp som også blir sendt på TV, og hvem gidder vel å se på TV da? Spesielt for barn og ungdom har det å enten legge ut videoer selv eller og bare se på på YouTube blitt veldig populær. Her har man nesten alt man får sett på de forskjellige TV-kanalene, inne på en eneste nettside. Derfor blir TV nå mer og mer bortprioritert, spesielt av ungdom.

YouTube blir jo også brukt aktivt av ungdom for å vise fram talent og med et håp om å bli oppdaget. Siden det nå blir mer og mer vanlig å benytte seg av YouTube, vil jo også en hel mengde mennesker se på kanskje akkurat din video. Som for eksempel Pelle-K. Han er en norsk skuespiller og Heavy metal-vokalist fra Sandefjord. I april 2014 hadde YouTube kanalen «pelleofficial» blitt den mest populære norsk-eide musikk-kanalen på internett, med over 180 000 abonnenter. I følge nettstedets videostatistikk er kanalen også blant de raskeste voksende musikk-kanalene på verdensbasis.(statistikk fra januar 2014)
Når folk som Pelle-K velger å utvikle og å lage medieinnhold selv, uten å gå via de tradisjonelle bruksmønstrene og mediekanalene fører dette til at TV bli mindre populær. Dette vil jo over en lengere tid føre til færre TV-seere, som senere vil føre til at de som jobber i TV-bransjen rett og slett minster jobben sin. Og med denne nye og utviklende teknologien vil det skje store endringer i TV-vanene våre siden vi har så mange andre muligheter.

YouTube er jo billigere, eller kanskje også gratis i de fleste tilfeller, gir folk større frihet og kan kommunisere direkte med sitt publikum. Og i tillegg har ikke YouTube de strenge kravene til sensur. Det er kanskje derfor fullt forståelig at mange velger å bruke YouTube, istede for å gå veien om TV hvor man får hjelp til å produsere og vise noe. Dette vil jo endre det tradisjonelle bruksmønsteret for TV-mediet på en negativ måte når flere og flere velger å bruke YouTube for å dele underholdning med andre. 






-Ingrid Haugen 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar