mandag 12. januar 2015

SOSIALE MEDIER

Vi fikk en oppgave hvor vi skulle undersøke hvilke sosiale medier som var mest populære blant annet i Norge, min egen vennekrets og hva jeg selv brukte mest. Oppgaven innebar også at vi skulle fortelle litt om hvilke tradisjonelle medier som ble nedprioritert på grunn av sosiale medier. 


Etter en kjapp undersøkelse har jeg funnet de fire mest brukte og også mest populære sosiale mediene i Norge og i Verden
Først har vi Facebook, hvor det er 2,4 millioner som sjekker daglig og 2,9 millioner aktive brukere i måneden. Dette utgjør hele 70% av Norges internettbrukere. 
Facebook er et sosialt nettverk hvor man oppretter en profil og kommuniserer med andre brukere. Man kan også dele informasjon om seg selv, bilder, videoer, osv. 
På verdensbasis hadde Facebook i 2014 ca 1,3 milliarder aktive brukere. 





Så har vi SnapchatSnapchat er en sosial applikasjon hvor man kan dele et bilde eller en liten film opp til 10 sekunder, før det slettes. I Norge har dette blitt veldig populært og det viser seg at hver fjerde nordmann har det. I 2013 tok også Snapchat over plassen til Instagram og er nummer 2 på mest populære plattformer i Norge med 1,1 millioner brukere. 

Med 60 millioner brukere på verdensbasis og 400 millioner sendte Snapchat's hver dag er det ingen tvil om at denne applikasjonen er populær. 




Som nr 3 har vi TwitterTwitter er et sted for meninger. Hvem som helst kan følge deg og du kan også følge hvem du vil. På twitter begrenser de brukerne til å ikke skrive mer enn 140 tegn. På disse 140 tegnene skal du få fram din mening og være med på å starte en debatt. Eller du kan bare skrive det du føler for og holde deg nøytral.  

I Norge er det 932 registrerte brukere og på verdensbasis 271 millioner aktive brukere med 500 millioner tvits hver dag.



Til slutt har vi Instagram. På Instagram kan man følge hvem man vil, og dele bilder med verden.
Instagram ble lansert i 2010 og hadde veldig fort 1 million brukere. Det gikk nesten ikke et år før det ble 10 millioner brukere av applikasjonen. I 2014 hadde instragram nådd 200 millioner brukere med over 20 milliarder delte bilder.  








Sosiale medier i min krets
I min krets vil jeg si at det er facebook, snapchat, instagram, twitter, netflix og spotify som er mest populære. Facebook blir derfor brukt aktivt for å kommunisere med hverandre. 

Hva bruker jeg?
Jeg bruker mest instagram, snapchat, facebook og spotify. Facebook og snapchat bruker jeg mest for å kommunisere med andre, men sånn som instagram er mere for å følge med på hva andre deler av bilder.

Hvilke tradisjonelle medier nedprioriteres på bekostning av sosiale medier?
Det som blir mest nedprioritert av sosiale medier må nok være aviser og bøker. Mange folk er opptatte med jobb, familie og andre ting og det blir derfor mye lettere å sjekke nyhetene på mobilen eller PC'n. Mange bruker også mye mer tid på sosiale medier i dag enn for noen år tilbake, og får derfor ikke tid til å lese bøker og den slags. Noe annet som også blir nedprioritert er DVD. Mange velger nok heller å "streame" filmer på internett, som for eksempel gjennom nettstedet "Netflix". 







-Ingrid Haugen

1 kommentar:

  1. Fint innlegge dette! Ein kan sjølvsagt diskutere i kor stor grad Netflix og Spotify er sosiale medier, eller strømmende medier av tradisjonelt innhald (tv, film, musikk etc.). Men det er ein sosial bit av desse media som gjer at dei er i grenseland mellom strømming og sosiale. Det er ein spanande diskusjon å ta, reint fagleg sett.

    SvarSlett