mandag 24. november 2014

REKLAME OG ETIKK - REGELVERKET

De som jobber i reklamebransjen, er i likhet med folk i andre yrker forpliktet til å forholde seg til gjeldende lover og regler. Slik journalister kjenner innholdet i Vær varsom-plakaten, forventes det at reklameskaperne  har kunnskap om og følger lover og regler som berører reklame. Regelverket utgjør de yrkesetiske rammene man må forholde seg til.

Markedsføringsloven
Markedsføringsloven føles opp av forbrukerombudet. Hensikten med denne loven er at forbrukerne skal vernes mot uheldige utslag av reklame, og at det er en konkurranse mellom dem som reklamerer for varer og tjenester. Forbrukerombudet sin jobb er å behandle klager fra forbrukere eller og si sin mening i medier på eget initiativ. Hvis de finner en reklame som er i strid med markedsføringsloven, oppfordrer de produsentene til å trekke tilbake eller endre reklamen. Hvis produsentene ikke gjør dette når de har fått en «advarsel», vil forbrukerombudet forby reklamen. 
Bilreklamer som bruker lettkledde jenter for å trekke til seg oppmerksomhet, er et eksempel på reklamer som blir kritisert for diskriminering.

 



Alkoholloven
I Norge spiller alkoholloven en viktig rolle i helsemyndighetenes forsøk på å motvirke skadevirkningene som alkoholkonsum kan føre med seg. Loven handler om aldersgrenser ved kjøp, størrelse på kvoter kan man ta med seg fra utlandet og om skjenkebevillinger. Den gir også forbud for og reklamerer for drikkevarer som inneholder mer enn 2,5 volumprosent alkohol.



Tobakkskadeloven

Tobakkskadeloven sier at alle reklame for tobakksvarer er forbudt. Det er også forbudt å vise røyking og snusbruk i reklamer for andre produkter. Eneste unntaket er at norske kiosker kan selge utenlandske magasiner som inneholder tobakksreklame og turistferjer som går til og fra norske havner, kan reklamere for tobakksprodukter som selges om bord.


Kringkastingsloven
Fjernsynreklame er regulert av lov om kringkasting og forskrift om kringkasting. I kringkastingsloven forbys det å vise reklame rettet mot barn. Denne loven inneholder også bestemmelser om hvor mye reklame som kan vises, og hvordan de kommersielle norske tv-kanalene kan sette opp reklameblokkene i forhold til programmene.









Tekst: Mediemøter 1 (Asbjørnsen, Holmen, Kjendsli, Totland, Aaberge)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar